Istoria RBL

La început a fost un Summit. În București se pornise un viscol teribil în dimineața zilei de 2 februarie 2012. După o mică întârziere, sala s-a umplut nesperat și atmosfera s-a încărcat progresiv cu energie. Aproape 150 de antreprenori și șefi de companii veniseră împreună dominați de sentimentul că dacă nu fac ceva repede, România n-are mari șanse să fie țara în care să întrevadă un viitor pentru copiii lor.

Cei mai mulți dintre participanți sperau să se întâmple acolo altceva decât o conferință de business obosită și tristă, după modelul clasic: niște decidenți din politică sau administrație spun fie niște chestii știute de toată lumea, fie niște lucruri pe care nu le cred nici ei, iar cei din business se plâng iar că nimic nu merge în țara asta și e numai vina altora, după care toată lumea mai schimbă niște cărți de vizită pe holuri și a doua zi toată lumea se trezește cu gustul amar că n-a rezolvat nimic.

Dacă s-ar fi întâmplat așa ceva, primul Summit RBL ar fi fost și ultimul.

În după-masa zilei de 3 februarie 2012, în sesiunea de final, unul din participanți (Dragoș Roșca, devenit mai târziu membru de board) spunea cu uimire evidentă că n-a mai simțit asemenea entuziasm pentru o idee din studenție. Cinismul românesc tradițional deja zăcea pe jos, făcut bucăți. RBL devenise o comunitate de oameni, în loc de o simplă conferință de business.

Istoria RBL

Cum am ajuns aici?

Totul începuse în toamna lui 2010 cu niște discuții în care Mihai Marcu a întrebat-o pe Andreea Roșca dacă vrea să organizeze un posibil „Davos românesc”. În ianuarie – februarie 2011, întâlnirile au continuat în trei, alăturându-se și Sorin Axinte. Cvartetul de cofondatori ai RBL a fost întregit apoi de Lucian Butnaru.

PRIMII 11

În martie 2011, aveam prima întâlnire cu membrii viitorului board. Șase oameni se mai alăturaseră deja RBL: Dragoș Dinu, Ioana Filipescu, Mihaela Perianu, Anca Harasim, Dan Pascariu și Cătălin Dima. Nu era un consiliu consultativ, ci o trupă de oameni cu bună-credință, care trebuiau să-și suflece mânecile. Și a început treaba. În vara aceluiași an, ni s-a alăturat al 11-lea membru de board: Brîndușa Fidanza, un om care a organizat și moderat dezbateri chiar în cadrul World Economic Forum de la Davos.

O IDEE CĂREIA ÎI VENISE TIMPUL?

În 20 septembrie 2011, la conferința de presă de lansare a Summit-ului, reacția generală a invitaților și a presei a fost una normală: de la circumspecție politicoasă la neîncredere zâmbitoare. Summit-ul RBL era o încercare fără precedent de a coagula noul val din mediul privat de business într-o voce clară și într-o acțiune concretă, cu scopuri dincolo de buzunarele proprii.

CE NE PREOCUPĂ?

Cu două luni rămase până la eveniment, în decembrie 2011, agenda Summit-ului a reieșit din răspunsurile a 77 de antreprenori și manageri de companii românești la o întrebare destul de simplă: „ce vă preocupă pe voi personal în zilele astea, legat de România?”. Astfel au rezultat 6 teme majore: (1) Educația; (2) Buna guvernare și statul modern; (3) Cultura antreprenorială; (4) Coagularea comunității de business; (5) Strategia de țară și (6) Dezvoltarea capitalului autohton.

PROIECTELE

La Summit, rutina evenimentelor clasice de business a fost călcată definitiv în picioare, când a avut loc primul „hackaton” de proiecte de schimbare asumat de comunitatea de business din România. Modelul era unul destul de nou inclusiv pe scena de startup din Vest, de unde preluaserăm conceptul. Cine avea o idee de acțiune, o propunea cu voce tare, ideile erau votate pe loc, iar dacă apăreau aderenți, echipa formată ad-hoc își făcea un plan. În felul acesta, au plecat de la Summit 13 proiecte ale căror echipe și-au asumat un scop concret, legat de una din cele 6 teme de pe agendă.

Fondatori

Poză de profil pentru Andreea Roșca

Andreea Roșca

  • Compania: Excel Communications
  • Industrie: Consultanță
  • Functia: Managing Partner
  • Expertiza:

Companiile din România trăiesc cu ochii ațintiți pe puterea politică și administrativă.

Poză de profil pentru Lucian Butnaru

Lucian Butnaru

  • Compania: Cegeka
  • Industrie: ITC
  • Functia: Președinte
  • Expertiza:

Când am auzit prima dată de acest demers, m-am gândit la un citat atribuit lui Ford: “Coming together is a beginning.

Poză de profil pentru Mihai Marcu

Mihai Marcu

  • Compania: MedLife
  • Industrie: Servicii medicale
  • Functia: Președinte
  • Expertiza:

.

Poză de profil pentru Sorin Axinte

Sorin Axinte

  • Compania: GLUE
  • Industrie: Consultanță
  • Functia: Senior Partner
  • Expertiza:

.

Cum lucrĂm

COMUNITATEA

După Summit, oamenii care și-au asumat proiectele au început să se organizeze. Sute de ore au petrecut împreună în 2012, voluntar, din timpul lor liber, în zeci de ședințe de lucru. Unul dintre proiecte a vizat direct coagularea comunității de business. În iulie 2012, la un an de la înființarea fundației, lua naștere oficial Clubul RBL pentru ca participanții la primul Summit să rămână conectați. În timp, membrii au început să se cunoască personal și au devenit sufletul RBL. Sunt sursa de energie care alimentează acțiunile fundației. Și doar ei au dreptul să inițieze proiecte.

CiteȘte mai mult
COMUNITATEA

PROIECTELE

În RBL, „facem noi” și nu mai așteptăm „să se facă” sau „să facă alții”. Momentul din an când membrii inițiază proiecte asumate de RBL este Summit-ul. În sesiuni dedicate, ei propun idei de acțiune în trei direcții: (1) cultură antreprenorială, (2) educație și (3) bună guvernare. Ideile sunt votate pe loc de comunitate și devin proiecte dacă au aderenți care încheagă echipa inițială care își asumă să le implementeze. Astăzi, RBL face 7 proiecte.

CiteȘte mai mult
PROIECTELE

POLITICILE PUBLICE

Dacă proiectele apar acolo unde societatea încă nu acționează, cu timpul, comunitatea a conștientizat că este necesar să se implice inclusiv acolo unde forțele societății acționează deja, dar fără ca vocea antreprenorilor români să fie reprezentată.
Astăzi, RBL face advocacy pentru politici publice sănătoase și benefice pentru societate și mediul de afaceri românesc, în educație, antreprenoriat și fiscalitate. RBL este unul dintre membrii fondatori ai Coaliției pentru Dezvoltarea României, alături de alte organizații de business reprezentative din România.

CiteȘte mai mult
POLITICILE PUBLICE

Lucian Butnaru

  • Functie: Președinte
  • Industrie: ITC
  • Companie: Cegeka

Lucian a fondat compania de dezvoltare de software Akela Informatique, în mai 1998, când era în primul an la Universitatea Politehnica din București. Afacerea a crescut rapid și a atins în anul 2000 o cifră de afaceri de un milion de dolari, cu peste 70 de ingineri angajați. Datorită viziunii puternice a lui Lucian și a execuției ei foarte bune, Akela a continuat să se extindă ca dezvoltator premium de software. În 2005, a vândut tot pachetul de acțiuni către TechTeam Global (NASDAQ: TEAM), o companie americană medie de servicii IT, și a continuat să conducă, timp de 6 ani, compania, în calitate de director general, prin propria companie de consultanță, până când TechTeam Akela a depășit 1.000 de angajați. Lucian este cofondatorul și președintele ZebraPay, companie specializată în procesarea de plăți electronice instant, prin unități self-service. Tehnologia dezvoltată de companie permite plăți către mai mulți vânzători pe orice tip de dispozitiv self-service și este instalată deja în peste 2.500 de locuri în Europa centrală și de est, devenind cea mai bună soluție de software din categoria sa. Serviciile existente includ: reîncărcare top-up, plata facturilor la utilități, emiterea de bilete și de asigurări pentru mașină, distribuirea de carduri cadou, vânzarea de bitcoin sau alte valute, bilete pentru loterie și multe altele. Modalitățile de plată sunt multiple: cash, card, NFC, portofel mobil (M-PESA, SEQR), bitcoin. Pe lângă ZebraPay, Lucian este implicat și în alte afaceri, mai ales în tehnologie, în calitate de membru în consiliile de conducere sau administrare a mai multor companii. Momentan, este directorul general al Cegeka România, care angajează peste 400 de ingineri în București. Lucian este un membru activ si coordonator regional al Young Presidents Organization (YPO) și cofondator al Fundației Romanian Business Leaders (RBL). Pasionat să învețe, a absolvit un program executiv la London Business School și continuă să urmeze programe executive la Universitățile Harvard și Stanford.

Ioana Filipescu

  • Functie: Corporate Finance Partner
  • Industrie: Consultanță
  • Companie: Deloitte România

Specialist în investment banking, cu o experiență de peste 20 de ani în corporate finance și investment banking la EBRD și KPMG, Ioana Filipescu a condus Raiffeisen Investment România timp de zece ani. În decursul carierei a fost implicată în numeroase fuziuni și achiziții și în consilierea unor structuri complexe de project finance, dar și a unor parteneriate publice private. Din 2014, a pășit în antreprenoriat și a condus Filipescu Vișa Financial Advisors, iar din 2016 este partener M&A și Corporate Finance în Deloitte România.

Mihaela Perianu

  • Functie: Managing Partner
  • Industrie: HR
  • Companie: AIMS Human Capital

Mihaela Perianu este antreprenor cu o experiență de 25 de ani în industria de Resurse Umane, fiind fondatoarea firmelor Snelling Personnel Services (1991-2001), AIMS România (2001 - prezent) și Dale Carnegie Training (din 2005 până în prezent).În 1991, Mihaela a fondat biroul Snelling Personnel Services în București, iar în 1994 a extins activitatea prin filialele din Timișoara și Sofia - Bulgaria. În anul 2001, organizația s-a alăturat unui grup de companii independente de Executive Search și Consultanță, devenind AIMS Human Capital. Compania a trecut în 2011 printr-un proces de rebranding care a dus la crearea AIMS, Artizani de Menire.În anul 2005, Mihaela aduce în România și franciza americană a companiei de training – Dale Carnegie.Pentru Mihaela, interesul pentru implinirea potențialului oamenilor și comunităților este la fel de important în business, cât și în viața în afara afacerilor. Este membră în Consiliul Director al Fundației Romanian Business Leaders, membră în comisia de jurizare a “Burselor Telekom” și membră în Juriul Galei Oameni pentru Oameni organizată de ARC România și AmCham.

Felix Pătrășcanu

  • Functie: Managing Director
  • Industrie: Curierat
  • Companie: FAN Courier

Deși inițial a vrut să devină judecător, în 1994 a început să lucreze la firma de curierat Cargus. A avansat de la funcția de curier până la cea de director de operațiuni, urmându-și, în primul rând, pasiunea și abia apoi profitul. Despre perioada în care a lucrat la Cargus, Felix povestește că a întâlnit oamenii care i-au deschis orizontul și care i-au insuflat gustul pentru afaceri. Istoria FAN Courier a început în 1998, când Felix s-a asociat cu frații Adrian și Neculai Mihai, visând să facă din firma abia înființată cel mai mare furnizor de servicii de curierat din România. Planul a devenit realitate în 2006 și de atunci FAN Courier este “Oriunde, cu plăcere” de pe locul I. 

Dragoș Roșca

  • Functie: CEO
  • Companie: Delta Asset Invest

Dragoș Roșca este în prezent acționar fondator și președinte la Delta Asset Invest – companie de management al investițiilor. Este, de asemenea, acționar și membru în Consiliul Director al Optical Network - operatorul rețelelor de magazine Optiblu și Klarmann, Patiline – importator, distribuitor și producător de produse congelate de panificație, patiserie și cofetărie, Brexton – furnizor de servicii de contabilitate și consultanță financiară și juridică pentru companii mici și mijlocii, BIA HR – furnizor de servicii de recrutare și consultanță în domeniul resurselor umane, Smartree – furnizor de servicii de administrare personal și muncă temporară și 2Performant – platformă tehnologică pentru servicii de marketing afiliat.Din decembrie 2012 este membru în boardul Fundației Romanian Business Leaders. Dragoș deține un master în Economie și Afaceri Internaționale.Din 1994 a lucrat 10 ani în consultanță la Roland Berger în proiecte de strategie de dezvoltare, restructurare, fuziuni și achiziții, pentru companii din România, Ungaria, Austria și Bulgaria, iar din 2004 și până în 2010 a fost CEO al Gemisa Investments, primul fond specializat în investiții start-up în România.De asemenea, a fost acționar și membru al Consiliului Director la Puls Media Network (vândută către Versa Media, Cehia), Oxigen Plus (vândută către Linde Group, Germania) și Fleet Management Services (vândută către Business Lease, Olanda).

Felix Daniliuc

  • Functie: Director General
  • Industrie: Leasing
  • Companie: Raiffeisen Leasing

Felix Daniliuc are o experiență de peste 23 de ani în sectorul financiar-bancar, perioadă în care a ocupat numeroase funcții manageriale în cadrul unor instituții de renume: ING Bank, Țiriac Bank, Raiffeisen Bank România.Felix este, de asemenea, membru de board al Fundației Romanian Business Leaders și co-autor al cărții "Ghid practic pentru antreprenori", lansat în 2012.

Dragoș Petrescu

  • Functie: President
  • Industrie: Horeca
  • Companie: City Grill Restaurants

Dragoș Petrescu este self-made antreprenor în domeniul ospitalității. A fondat lanțul de restaurante City Grill-City Café, Buongiorno și Hanul Berarilor (branduri proprii) și operează Caru’ cu Bere, Pescăruș și Hanul lui Manuc (branduri istorice). A co-fondat lanțul de restaurante La Mama (exit în 2004).Astăzi, lanțul de restaurante cuprinde 17 unități în care activează 1.350 de angajați. În 2016, cifra de afaceri a grupului a depășit 30 milioane euro, fiind al treilea grup la nivel național, în funcție de cifra de afaceri, după McDonald’s și KFC, Pizza Hut.Dragoș crede în 6 valori simple pe care le-a aliniat echipei sale: Etică impecabilă, Muncă susținută, Educație permanentă, Loialitate în echipă, Respect în orice interacțiune personală și Încredere-atitudine pozitivă. A intrat în industria ospitalității în 1999, folosind o strategie Blue Ocean într-o piață deschisă principiului porție generoasă la preț decent.Fondatorul City Grill afirmă despre viață că este o succesiune de școli, unele cu profesori și amfiteatre, dar cele mai multe desprinse din realitatea de zi cu zi.Dragoș este astăzi președintele Young Presidents Organisation în România, președintele HORA, asociația patronală din industria restaurantelor, membru în Boardul RBL și liderul grupului de lucru pentru Antreprenoriat din cadrul Coaliției Pentru Dezvoltarea României.Dragoș a început pregătirea din industria ospitalității ca francizat McDonald's și are următoarea pregătire profesională: Institutul Politehnic București (1995), McDonald´s University, Oak Brook Illinois (2000), Executive MBA la ASEBUSS & Kennesaw State University în 2005 și London Business School (2016).

Marius Stefan

  • Functie: CEO
  • Companie: Autonom

Sergiu Negut

  • Functie: Business Angel & Developer

Madalina Marcu

  • Functie: Director Dezvoltare Resurse
  • Companie: ARC Romania

Mariuca Talpes

  • Functie: CEO/Board Member & Co-Founder
  • Industrie: IT & C
  • Companie: Intuitext/ Bitdefender

Dragos Neacsu

  • Functie: CEO
  • Companie: Erste Asset Management

Dan Isai

  • Functie: Owner
  • Industrie: Food
  • Companie: SaladBox

Mona Gheorghe

  • Functie: Membership Manager

Sebastian Hubati

  • Functie: Director Executiv

Iulian Rizea

  • Functie: Program Manager @Ateliere de Antreprenoriat Scale-up / Program Mentoring Manager @Mentoria / Community Manager @Alumni Ateliere si Mentoria

Implicat in proiecte:

ATELIERE DE ANTREPRENORIAT

Alin Apostu

  • Functie: Project Manager - Vreau să fiu Antreprenor

Implicat in proiecte:

VREAU SĂ FIU ANTREPRENOR

Andrei Neacșu

  • Functie: Project Manager Ateliere de Antreprenoriat Start-up

Implicat in proiecte:

ATELIERE DE ANTREPRENORIAT

Cosmin Chiriță

  • Functie: Project Manager @ MERITO

Implicat in proiecte:

MERITO

Liliana Geru

  • Functie: Project Manager Antreprenorești

Implicat in proiecte:

ANTREPRENOREȘTI- ADOPTĂ UN SAT!

Alina Burlacu

  • Functie: Project Manager Summit RBL

Adina Saniuță

  • Functie: Coordonator comunicare

Violeta Cenușă

  • Functie: Project Manager RePatriot

Implicat in proiecte:

REPATRIOT

Rapoarte

2016 - CE LĂSĂM ÎN URMĂ

STATUTUL RBL

CUM FACEM LUCRURILE

Află ce se întâmplă în comunitate

Abonează-te la newsletter