IDEI NOI SI PROIECTE CONCRETE PENTRU ROMANIA PERFORMANTA

FAN Courier @ Romanian Business Leaders Summit 2021


FAN Courier @ Romanian Business Leaders Summit 2021

1. Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ați întâmpinat în contextul pandemiei Covid-19?

Criza sanitară provocată de COVID-19 anul trecut ne-a pus în fața câtorva provocări pe care nu le anticipasem în niciun scenariu anterior și pentru care am fost nevoiți să găsim soluții rapide, din mers. Iar asta, în condițiile în care starea de urgență a generat intensificarea activității curente pe o perioadă mai lungă decât în cazul altor momente de vârf din an – sărbători, Black Friday, ca urmare a restricțiilor de circulație și a mutării majorității business-urilor în online.

Astfel, în primul rând, a trebuit să ne asigurăm că activitatea va continua la standarde, în condițiile în care și noi, la nivel de companie, experimentam efectele pandemiei, dar și pe fondul schimbărilor imprevizibile, de pe o zi pe alta, a reglementărilor și normelor de siguranță sanitară. Peste  volumul mai mare de lucru, s-a suprapus responsabilitatea pe care o aveam pentru a menține sănătoși angajații proprii dar și clienții finali. Așadar, totul a trebuit regândit și pus în aplicare în timp record, iar pe primul loc a urcat siguranța sanitară a angajaților și clienților.

De asemenea, criza sanitară a avut drept consecință adaptarea strategiei de dezvoltare și investiții ținând cont atât de noul context cât și noile limitări. Ne-am menținut ritmul de investiții, luând în considerare creșterea productivității.

 2.Cât de ușor și-a adaptat FAN Courier modelul de business de-a lungul anilor în funcție de provocările pieței?

FAN Courier este un business care a evoluat constant, fiind unul dintre pionierii industriei de curierat din România. Din 2006, compania noastră a devenit liderul pieței, poziție pe care o consolidăm, prin strategiile de dezvoltare și investiții pe termen mediu și lung.

De 15 ani, avem planuri de investiții anuale și multianuale și credem că acest lucru este cel mai important pentru ca un business dezvoltat în zilele noastre să aducă plus valoare pe piața pe care activează. FAN Courier este una dintre companiile care au adoptat cel mai rapid tehnologii noi, care ajută la creșterea productivității, la eficientizarea muncii și relației cu clientul. Am adus în România, acum 10 ani, primele benzi de sortare a coletelor și apoi a plicurilor, o investiție mare la acel moment, dar de utilitatea căreia ne-am convins apoi când a apărut fenomenul Black Friday.

Am fost printre primii care au încheiat parteneriate cu companii pentru a colecta coletele, am introdus lockerele care ajută clientul să nu mai stea după curier. Întotdeauna am analizat ce urmează să se întâmple în piață, am anticipat ce își doresc clienții și am inovat ca să putem satisface aceste dorințe.

3. Cât de mult folosiți tehnologia pentru a eficientiza procesul de livrare? Cum?

Internetul, apariția și dezvoltarea lui, telefoanele inteligente și explozia comerțului online (pentru care pandemia a fost un trigger important), au redefinit curieratul modern și vor determina schimbări radicale la nivelul curieratului mondial și, implicit, la noi. Analizele de specialitate apreciază că, până în 2022, va crește numărul de lockere în majoritatea țărilor europene, iar livrarea în aceeași zi se va transforma din serviciu de lux sau premium în serviciu curent. Schimbări observăm și la nivelul consumatorilor iar generația millenials, care a crescut cu device-uri din ce în ce mai performante va accelera procesul de accesare de servicii online.

Toate acestea vor determina o transformare radicală a curieratului și a felului în care se vor face livrările, în special în mediul urban, care devine din ce în ce mai aglomerat

4. Care sunt ingredientele” pentru a ține o companie cu vechimea dumneavoastră activă pe piață atât de mult timp?

Inovația, anticiparea nevoilor clientului și adaptarea permanentă la nevoile lui sunt principalele linii pe care ne bazăm atunci când gândim strategia de dezvoltare a companiei și a business-ului. Cred că dincolo de vechimea companiei, relevantă este dinamica unei companii, felul în care se raportează la întregul ecosistem – clienți, angajați, furnizori, competiție.

Livrările de noapte sau livrările prin share-location la locul unde se află clientul la momentul în care vine curierul, supertehnologizarea depozitelor și a preluărilor și inovația în zona de livrare directă door-to-door sunt doar câteva din multiplele posibilități pe care le putem analiza atunci când vorbim despre adaptare la nevoile din piață.

Așadar, suntem convinși că în viitor, vom utiliza intrumente dintre cele mai diverse, care, poate, la momentul la care vorbim, nici nu există și urmează să fie inventate, tocmai pentru a ține pasul cu evoluția tehnologică și pentru a rămâne cât mai mult timp activi și lideri pe piața de curierat.

5. Având în vedere avântul puternic al firmelor de curierat din ultimii ani cum reușiți să vă faceți remarcat în fața concurenței?

Într-un spirit de glumă, privind partea plină a paharului, putem spune că pandemia a arătat că nu sunt suficienți curieri în piață pentru câtă cerere există. Pandemia a fost o situație excepțională, într-adevăr, dar nu putem să nu remarcăm creșterea spectaculoasă a comerțului online, în această perioadă, dar și după. Oamenii au învățat că este mai simplu să comanzi online decât să mergi la magazin și o mare parte din ei păstrează acest obicei și după ridicarea restricțiilor de circulație.

Iar acest lucru se datorează și faptului că au fost mulțumiți de serviciile pe care firmele de curierat le-au oferit. Prin urmare, ca în orice economie concurențială, cu cât ești mai bun, oferi servicii mai de calitate, te apropii mai mult de nevoile clienților tăi și inovezi permanent, cu atât te vei face remarcat în fața concurenței și vei rămâne cât mai mult activ pe piață.

6. Dacă ar fi să numiți cea mai importantă sursă de creștere pentru România în următorii 10 ani, care ar fi aceea?

Este dificil de făcut predicții și totdeauna am evitat să ne lansăm în previziuni pe termen lung. Dar, considerăm că și în perioada următoare comerțul online va fi o sursă de creștere atât pentru industria noastră cât și pentru economie.

O altă sursă de creștere economică pare să fie, de asemenea, agricultura, în varianta dezvoltării de mici business-uri agricole. Nu vorbim de marii fermieri, ei vor continua să se dezvolte însă, odată cu pandemia, românii au început să redescopere și să aprecieze gustul produselor românești, tradiționale sau reinterpretate. Observăm, în cadrul Repatriot, numeroși tineri care fie revin în țară pentru a deschide mici afaceri de familie în agricultură fie accesează fonduri europene pentru aceasta. Turismul românesc ar putea fi de asemenea o sursă de creștere, tot ca un paradox al pandemiei. Forțați să rămânem în țară, am descoperit că avem locuri minunate unde ne putem petrece un weekend sau concediu. Mai avem de lucrat la calitatea serviciilor însă e un început bun.

7. Care credeți că sunt cele mai comune puncte oarbe care afectează business-urile românești?

Putem spune, fără să greșim, că pandemia a fost cea mai dificilă perioadă prin care au trecut companiile din România în ultimii ani, poate mai dificilă decât criza din 2008, prin caracterul extraordinar al ”inamicului”. Nu te întâlnești frecvent cu o pandemie care dă ”shut down” întregii economii mondiale și care generează incertitudini fără precedent de la al doilea Război Mondial încoace.

Închiderea firmelor de pe o zi pe alta, scăderea vânzărilor, blocajele financiare, trimiterea angajaților în șomaj sau concedieri masive, toate acestea alcătuiesc tabloul complet al undelor de șoc pe care pandemia le-a trimis asupra mediului de afaceri.

Unele dintre business-uri s-au închis, altele au supraviețuit, dar fac mari eforturi să reziste și să revină la activitatea anterioară crizei sanitare. Încă nu avem o imagine completă a dezastrului provocat de pandemie, încă mai numărăm efecte adverse și încă nu știm dacă am ajuns la capătul de unde începem reconstrucția.

Dar credem, în același timp, că trăim un moment T0, de la care se pot reorganiza multe afaceri, se pot reinventa și pot renaște mai puternice decât înainte. După cum spuneam mai sus, inovarea și digitalizarea sunt cele două elemente cheie pe care orice afacere ar trebui să le folosească, pentru a face față concurenței și condițiilor economice din România.

8. Cum pot românii de pretutindeni ajuta concret România?

Generic, se spune că românii au plecat în străinătate pentru un trai mai bun, iar cei mai mulți înțeleg de aici că au plecat pentru salarii mai mari. Ultimii ani ne-au demonstrat că în special forța de muncă specializată, medicii sau specialiștii din zona IT nu au plecat doar pentru bani mai mulți, dar și pentru condiții mai bune de muncă, în care își pot desfășura activitatea la cele mai înalte standarde, pentru o societate în care sunt respectați, pentru condiții mai bune pentru copiii lor, pentru o administrație publică dornică să le rezolve problemele. Prin urmare, cred că românii plecați în străinătate sunt cel mai de valoare asset pe care îl are România, pentru că acești oameni, odată întorși, vor veni cu bani, cu know-how, cu standarde pe care le vor aplica aici și astfel pot lansa și susține evoluția societății românești.

Desigur, sunt mulți care nu se vor mai întoarce, dar o bună parte din diaspora își dorește în continuare să se întoarcă și să contribuie la diminuarea diferențelor dintre România și țările în care trăiesc și muncesc, punând în aplicare aici ce au învățat acolo. Dar acest lucru nu se poate face fără un minim interes din partea statului de a atrage acești oameni aici și de a-i încuraja să se stabilească din nou în țară, să deschidă afaceri, să se angajeze în instituții publice, să ridice nivelul de trai, așa cum au văzut că se poate în vest.

9. Cum poate face față un business celei mai comune probleme din România din momentul actual, și anume criza forței de   muncă?

În discuția despre deficitul de forță de muncă trebuie să facem distincția între cele două momente: înainte de pandemie și după pandemie. Dacă înainte de pandemie ne confruntam și noi, ca majoritatea angajatorilor, cu o lipsă de candidați pentru joburile scoase la concurs, pandemia a întors lucrurile la 180 de grade.

Putem spune că pe partea de recrutare am avut de câștigat în urma pandemiei, pentru că numărul celor care au aplicat pentru un job la noi s-a triplat, după închiderea tot mai multor business-uri din cauza restricțiilor sanitare. O bună parte dintre cei rămași fără joburi s-au reorientat în carieră, în condițiile în care curieratul a fost printre puținele activități ce s-au bucurat de creșteri de activitate în 2020.

FAN Courier are în prezent aproximativ 7.500 de angajați și colaboratori în toată țara, din care aproape jumătate sunt în București. În condițiile în care cererea de servicii de curierat s-a menținut la un nivel ridicat și în 2021, anticipăm că, până la finalul anului, numărului angajaților va crește cu 10%, ritm similar celui din anul anterior. În prezent, putem spune că procesul de recrutare se desfășoară fără dificultăți și putem acoperi pozițiile libere cu oamenii de care avem nevoie.

10. Ce pot câștiga oamenii de afaceri prin participarea la RBL Summit?

RBL Summit este un eveniment care își propune să conecteze și reconecteze mediul de business. E un schimb de knowhow, este o oportunitate de networking care va avea efecte pe termen mediu și lung. În noul context economic, în noua tendință de globalizare, competiția își schimbă și ea valențele așa că este bine să fii pregătit. Prezența la Summit înseamnă să te contectezi la realitatea mediului de business, să îți iei informații verificate, să înveți de la alții care au reușit sau să înveți din greșelile altora😊.

11. Ce am învățat în urma celui mai mare blind spot, COVID-19?

Să nu intri în panică, în primul rând, să îți asculți instinctele și echipa, să urmărești tot ce se întâmplă pe piața pe care activezi, dar să ai și o privire de ansamblu asupra realităților economice românești, să ai capacitatea de a anticipa și de a te adapta și repoziționa rapid, în funcție de direcția spre care se îndreaptă lucrurile. Și, indiferent de ce se întâmplă, să ai întotdeauna ca prioritate oamenii cu care lucrezi și oamenii pentru care lucrezi. Cu angajați motivați și clienți satisfăcuți, orice criză poate fi depășită.

Află ce se întâmplă în comunitate

Abonează-te la newsletter