IDEI NOI SI PROIECTE CONCRETE PENTRU ROMANIA PERFORMANTA

În câțiva ani, sustenabilitatea care aduce azi capital de imagine și acces optimizat la resurse va deveni obligatorie


În câțiva ani, sustenabilitatea care aduce azi capital de imagine și acces optimizat la resurse va deveni obligatorie

Interviu cu Radu Ciocoiu, Director Executiv Raiffeisen Bank, despre sustenabilitate și finanțare verde.

Ce înseamnă finanțarea verde și finanțarea sustenabilă?

Europa și-a asumat să fie lider în lupta pentru schimbările climatice, iar sectorul financiar privat și sectorul antreprenorial joacă un rol cheie în atingerea acestui deziderat, pentru că înseamnă că toate investițiile trebuie orientate către modele de business și tehnologii sustenabile. Finanțarea verde este acordată cu un scop foarte clar și precis, care poate fi identificat și monitorizat și cuprinde proiecte de investiții care vizează energia regenerabilă, eficiența energetică, prevenția și controlul poluării, managementul sustenabil din punct de vedere ecologic al resurselor naturale și al folosirii terenurilor (cu aplicabilitate în agricultură și industria alimentară), transportul ecologic, infrastructura pentru astfel de vehicule care nu poluează și clădirile verzi, care îndeplinesc standarde și au certificări regionale, naționale sau internaționale. În zona de finanțare sustenabilă, cadrul este mai larg și discutăm de toți cei trei piloni ai sustenabilității, și anume partea de mediu, partea de social și partea de guvernanță. Instrumentele de finanțare sunt și ele mult mai generoase, de la credite clasice, la instrumente precum scrisori de garanție bancară și acreditive care motivează debitorul să atingă un set de obiective ambițioase legate de sustenabilitate. În acest proces, nivelul de sustenabilitate al împrumutatului este măsurat prin anumite ținte de performanță, de către companii de rating sau prin modele alternative dezvoltate intern sau extern și care măsoară progresul făcut de împrumutat pe astfel de structuri de finanțare. În general, creditele trebuie să fie legate de creșterea sustenabilității, cu un obiectiv de îmbunătățire a nivelului împrumutatului în această zonă, iar condițiile de finanțare sunt aliniate cu performanța înregistrată de împrumutat în definirea indicatorilor cheie de performanță. Câteva exemple de destinație a finanțării sunt eficiența energetică, reducerea emisiilor de gaz de seră legate de producția realizată sau de produsele comercializate de un anumit business sau legate de ciclul de producție, creșterea nivelului de energie regenerabilă generată sau folosită de beneficiarul finanțării, economiile în consumul de apă și creșterea ratei de reciclare sau a reutilizării materialelor care sunt folosite în producție. De asemenea, în zona de agricultură ne putem uita pe întreg lanțul de creare de valoare, la aprovizionare, producție sustenabilă sau cum sunt certificate produsele.

 

Ce câștigă antreprenorul român când folosește instrumente de finanțare verzi, sustenabile?

Cel mai evident este că antreprenorul poate să contribuie prin activitatea companiei la un impact pozitiv asupra mediului și societății. Cred că majoritatea oamenilor care au auzit de conceptul de sustenabilitate înțeleg acest lucru. În plan pragmatic, sunt trei zone și anume accesul la resurse, diferențierea și competitivitatea. Antreprenorul care include principiile de sustenabilitate în modelul lui de business va avea o poziționare mai bună și va câștiga capital de imagine, atât față de clienți, cât și față de furnizori. În același timp, din perspectiva atragerii de capital din piață și în ipoteza unei vânzări, vedem că investitorii prioritizează afacerile care au principii de sustenabilitate incluse în modelul de business. Accesarea unui instrument de finanțare verde de la un partener financiar este o dovadă în plus că practicile și activitățile companiei sunt sustenabile și că business-ul a trecut printr-o analiză a unei instituții și din perspectiva sustenabilității. Cred că este foarte clar că sustenabilitatea a devenit un megatrend și observăm o preocupare crescută pentru subiect, atât din partea autorităților de reglementare europene și naționale, cât și din mesajele pe care le primim de peste ocean, din Statele Unite ale Americii, vedem că preocuparea aceasta nu este numai a Europei și tinde să devină una globală. Așteptările sunt ca, în câțiva ani, nivelul de reglementare să crească, iar măsurile care acum pot aduce un capital de imagine sau optimizarea accesului la resurse inclusiv financiare să devină obligatorii. În viitorul apropiat, analiza riscului de credit va îngloba și criterii de sustenabilitate.  Este evident că pentru a ține pasul cu cadrul de reglementare care este permanent în schimbare, fiecare business va avea nevoie de investiții accelerate. Cei care vor fi primii să adopte măsurile și își vor adapta business-urile la zona de sustenabilitate vor fi câștigătorii.

 

La ce criterii recomanzi unui antreprenor să se uite când decide să cumpere finanțare verde?

Finanțarea verde și finanțarea sustenabilă trebuie privite din perspectiva unor principii economice sănătoase – să producă valoare economică și să fie cuantificat timpul și modalitatea în care este produsă această valoare economică. Includerea sustenabilității în proiectele de investiții sau de dezvoltare a unei companii facilitează o serie de aspecte importante pentru business, inclusiv accesul la resurse, sociale sau financiare. Beneficiul de imagine vine împreună cu responsabilitatea îndeplinirii obiectivelor asumate. Un aspect de competitivitate crescută pentru antreprenori este experiența partenerului bancar în a înțelege particularitățile criteriilor de sustenabilitate în domeniul de activitate al antreprenorului și respectiv pentru colaboratorii business-ului respectiv. Atenția sporită trebuie să meargă spre acele oportunități de piață, tehnologice sau comerciale, care pot servi unor obiective verzi și care poate au fost neglijate sau insuficient exploatate în ultima perioadă.

 

Când și cum va resimți antreprenorul român impactul deciziilor europene despre raportarea non-financiară a companiilor și finanțarea verde?

Cel puțin la nivel de orientare, lucrurile de tipul acesta nu ar trebui amânate. Din perspectiva legislativă, noile reglementări europene care derivă din Green Deal vor acoperi cam toate sectoarele din economie – transport, energie, agricultură, real estate, tehnologia informațiilor, comunicațiile etc. Schimbarea se produce deja la nivel legislativ și de reglementare, nu mai este ceva ce așteptăm că va veni, deja în mare parte este aici. De asemenea, toate reglementările acestea devin din ce în ce mai sofisticate și atunci curba de învățare și de acomodare a antreprenorului cu ce înseamnă sustenabilitate și impactul pe care îl are pe profilul lui de business, ar trebui să demareze cât mai rapid. Luând exemplul pe care îl cunosc cel mai bine, al Raiffeisen Bank, schimbarea vine la nivel organic. Banca este una dintre puținele companii și chiar singura bancă care a raportat an de an aspecte non-financiare încă din 2009. Sunt practic 12 ani de experiență în a realiza un raport integrat de sustenabilitate, cu informații relevante legate de activitatea noastră cu privire la protecția mediului, a drepturilor omului, măsurile anticorupție, diversitatea structurilor de mediu sau diverse alte aspecte de ordin social. Expertiza acumulată constituie un plus de valoare în relația cu clienții noștri, mai ales în contextul de schimbare, la nivel european și mondial.

 

Cum va fi afectată o afacere medie românească pe termen lung, dacă întârzie să acționeze în direcția sustenabilității?

Reglementarea este clară, aprobată și asumată de toate statele Uniunii Europene, în legătură cu țintele de dezvoltare durabilă. Una dintre ele, foarte cunoscută, este ca Europa să devină până 2050 primul continent neutru din punct de vedere climatic. Într-o economie sustenabilă, provocările legate de mediu ar trebui să devină oportunități și cred că este foarte important să avem optica aceasta pe subiect. Totodată, Green Deal este conceput să ofere oportunități fiecărui tip și segment de business ca să se adapteze și atunci doar cine ignoră realitățile sociale din mediul în care trăim probabil că nu va fi atent în următorii ani la subiectul acesta. Când ești deconectat de realitatea în care trăiești, probabil că viitorul afacerii nu este unul foarte bun. Contextul în care desfășurăm astăzi afacerile presupune și o regândire a modelului de business și atunci este important ca antreprenorii să se uite și la cum pot să contribuie la o tranziție către o creștere durabilă, de la nivelul micro al business-ului, până la nivelul macro al economiei naționale și europene. Afacerile în sine devin și mai mult niște agenți ai schimbării. Tranziția către sustenabilitate poate fi făcută dinspre mediul de business, influențând cadrul legislativ, și nu neapărat invers. Cei care ar ignora realitatea în care trăim, vor resimți un impact negativ prin acces îngreunat la capital, dificultăți în a respecta cerințele minime legale și competitivitate scăzută, pentru că vor avea dificultăți în a-și asigura în timp și cu cost rezonabil materia primă și în a-și menține cota de piață în fața companiilor care sunt cu un pas înainte în eficientizarea consumului de resurse. Când rămâi într-o zonă convențională a materiilor prime și poate bazată pe combustibili tradiționali, este foarte posibil ca accesibilitatea lor să scadă și costul să crească.

 

Care sunt primele 3 acțiuni pe care le recomanzi unui antreprenor interesat să se finanțeze în mod sustenabil?

Suntem deja la un moment în care este foarte important să ai viziunea corectă. Indiferent de mărimea business-ului, antreprenorii ar trebui să se uite la trei zone: reducerea poluării mediului, optimizarea utilizării resurselor naturale (care vine și cu o eficiență la nivel de producție sau de comercializare, în funcție de modelul de business) și creșterea productivității și eficienței energetice. Din punct de vedere operațional, antreprenorul ar trebui întâi să își revizuiască afacerea din perspectiva de ESG, de sustenabilitate, pe toți cei trei pilonii – pe zona de amprentă de carbon (Environment), în zona de impact pe care îl are compania la nivel de societate (Social) și partea de guvernanță corporativă (Governance). Al doilea lucru important este să se informeze privind legislația europeană aplicabilă domeniului său de activitate. Nu în ultimul rând, să dezvolte colaborarea cu parteneri, inclusiv cei financiar-bancari, preocupați de creșterea sustenabilității. Tranziția antreprenorului va fi cu atât mai ușoară cu cât este mai bine conectat la componenta sustenabilă din ecosistemul de business în care activează și care poate crea noi oportunități de afaceri.

Află ce se întâmplă în comunitate

Abonează-te la newsletter