IDEI NOI SI PROIECTE CONCRETE PENTRU ROMANIA PERFORMANTA

PROFIL DE MEMBRU – Andrei Ismail (Vitamin Software) și curajul de a vorbi despre ce doare


PROFIL DE MEMBRU – Andrei Ismail (Vitamin Software) și curajul de a vorbi despre ce doare

DESPRE ANDREI ISMAIL

Ce îți dorești să știe despre tine colegii din RBL?

Aș vrea să știe că îmi place mult să găsesc explicații simple pentru chestii foarte complicate și îmi place să ascult lumea și să vin cu un sumar către ei.

Care vezi că este contribuția pe care vrei să o aduci în lume? Ce vrei să lași în urma ta?

În primul rând, sper să mă descurc cu bine în creșterea celor două fetițe ale mele. Pe plan profesional, aș vrea să aplic tehnologia într-un mod ”meaningful”. Abia terminasem liceul când am aplicat pentru prima dată tehnologia. Părinții mei aveau o mică afacere cu materiale de construcții. Țineau toată evidența pe hârtie și eu m-am postat lângă ei cu un calculator și am început să codez și să automatizez ce făceau ei acolo. Impactul a fost foarte profund, pentru că am văzut în viața reală cum se aplică, cum s-a scurtat coada de clienți, cum negocierile erau mai eficiente și efectiv cum tehnologia are impact. De atunci, toată viața am căutat asta peste tot pe unde m-am dus.

Care este cea mai de impact realizare a ta pe plan profesional? 

Am lucrat pentru unul din primele start-up-uri de succes din România, uberVu. Conduceam echipa de engineering și am livrat niște produse foarte faine. Aveam un motor mare în spate care procesa cam tot social media și crea rapoarte foarte valoroase pentru branduri globale (precum NBC sau Disney). Deși eram un angajat, nu eram printre co-fondatori, a fost o experiență extraordinară pentru mine, mă simțeam ca în fața unui pom de Crăciun și totul s-a încununat cu participarea la procesul de due diligence.

Care sunt valorile tale? 

Cred foarte mult în loialitate. Nu poți să construiești ceva solid dacă tot schimbi oamenii cu care faci construcția. Am aplicat asta atât în viața personală, cât și în business. Retenția în business-ul nostru este de câteva ori peste nivelul pieței și am investit foarte mult ca să fie așa. Caut foarte multă loialitate în oamenii cu care interacționez. Cel mai bine se cunoaște loialitatea când lucrurile nu merg bine și ai nevoie în continuare de oamenii din jurul tău să te susțină și să meargă în aceeași barcă. În timpul pandemiei COVID-19, loialitatea și determinarea echipei mi-au depășit cu mult așteptările. S-a dovedit a fi un pariu valoros să investesc pe timp de pace în loialitate, ca să beneficiez de ea când e greu.

De unde îți iei energia? Ce te energizează și ce te consumă? Cum o gestionezi? 

Mă energizează ciocolata, folosesc destulă ciocolată. În principiu, mă energizează să fac ceva care mă face să sar din pat cu plăcere dimineața și să mă apuc repede de treabă. Când nu mă mai regăsesc într-o activitate, schimb și nu contează cât de dureros e. S-a dovedit a fi un principiu bun, furnizează un nivel de energie foarte bun pe termen lung. Cel mai tare mă consum când nu înțeleg cum să pun problema față de un client sau coleg. Este de multe ori un proces în care încerci ceva și văd dacă merge sau nu. Până am învățat principiile din spate, a fost destul consumator.

Ce te întrebi cel mai des ca să avansezi sau să ieși din anumite situații?

Instrumentul meu de căpătâi se numește ”post mortem”, adică analizez la rece situația. O las să treacă un pic, apoi fac o listă obiectivă a evenimentelor care s-au întâmplat, mental sau pe hârtie, depinde cât de complexă este situația. Apoi aplic tehnica ”the 5 WHYs” și încerc să aflu ce s-a întâmplat cu adevărat și de unde a pornitul totul. E foarte interesant și fascinant exercițiul, vezi cum progresezi personal foarte mult și vezi valoarea în practică prin decizii bune, care îmbunătățesc. În practică, tentația e să amâni sau să fugi pentru că e un proces dureros. Cu totul, nu ar trebui să dureze mai mult de o oră. În cel mai recent caz, împreună cu o colegă am încercat să ne dăm seama de ce nu a ieșit cum ne doream noi să găsim o politică nouă la nivel de companie pentru planificarea concediilor. Discutând, am aflat ce fel de suport trebuie sa îi ofer colegei mele pe viitor în proiecte de acest genul, eu făcusem niște presupuneri complet greșite. Am învățat valoarea ca departamentul administrativ să fie în aceeași barcă cu restul companiei.

 

DESPRE VITAMIN SOFTWARE

Dincolo de profit, care e scopul companiei pe care o conduci? De ce există compania ta?

Noi zicem că suntem ”technical partner for the MVP to product market fit journey”. Înseamnă că lucrăm cu alți antreprenori, luăm idea de la stadiul de prototip și o scalăm. De exemplu, unul dintre antreprenori avea o idee de un soft pentru farmacii din Statele Unite ale Americii. Am făcut o primă instalare în 2-3 farmacii de probă și apoi am dus-o până la 4.000 de farmacii, pe parcursul a vreo 2-3 ani. Tot acest proces necesită niște abilități deosebite, mult peste doar a scrie cod. Noi producem software, suntem o fabrică de produse. Spiritul companiei noastre este legat de cum construiești sau cum produci produsele. De exemplu, poți să construiești plante cu îngrășăminte sau mai organic. Noi suntem pe zona de organic. Creștem accelerat produsele, dar cu grijă să eliminăm sau să limităm efectul dăunător al accelerării.  Credința cu care am plecat la drum a fost că se pot face lucruri în felul acesta. Viteza este importantă, dar când vrei să ai viteză bună peste câțiva ani, pui lucrurile în altă perspectivă.

Care este o bună practică reprezentativă pentru felul în care faceți lucrurile în compania ta? 

În organic, sunt foarte importante sinceritatea și încrederea, așa că avem un principiu de bază numit transparență. Înseamnă că orice s-ar întâmpla, pui problema pe masă și vorbești cu persoanele implicate. În practică, e foarte dureros. De exemplu, dacă ai făcut o greșeală față de client, ți-o asumi, în procesul de recrutare, viitori candidați știu că dacă nu răspund corespunzător, înseamnă că nu vom lucra împreună, iar între colegi așteptarea este să punem problema pe masă, ca să o rezolvăm, să nu ne ascundem după deget. Practica ajută la creșterea organică pentru că atunci când mergi cu viteză în mod nesănătos, ascunzi o grămadă de probleme în spate care o să te sape ulterior.

La ce anume te mai uiți când alegi oamenii cu care lucrezi? 

Mă uit la reziliență pentru că ai nevoie dacă vrei să faci lucrurile într-un anumit mod. Apoi mă uit la creativitate, le dau oamenilor situații la care nu se așteptau și văd cum reacționează, dacă sunt blocați în căile bătătorite sau pot veni cu ceva nou. Am lucrat cu un consilier legal căruia i-am dat să facă un tip de contract și mi-a zis timp de o lună că nu e posibil. I-am zis că altceva nu îi mai dau să facă și după s-a dovedit că a reușit să găsească o soluție complet inovativă și cunoscuților care până atunci îi spuneau că nu se poate face așa ceva, nu le venea să creadă.

Cum crezi că te descriu angajații tăi? 

Pe de o parte, sigur mă descriu că reușesc să entuziasmez, dar că uneori sunt o persoană dură, care ia decizii nepopulare. Încerc să mă concentrez pe a face ce e de făcut indiferent de cât de greu e. Încerc să oscilez în mod sănătos între cele două.

Care este cea mai grea decizie pe care ai luat-o?

Cel mai greu a fost să mă despart de un coleg care îmi era și foarte bun prieten. Lecția este că acele calități care te fac un bun prieten nu te fac și un bun coleg.  Sunt convins că decizia ne-a afectat prietenia și că o va afecta într-o oarecare măsură în continuare. E un preț pe care trebuie să ți-l asumi.

Cum s-a născut în mintea ta business-ul pe care îl conduci astăzi?

Veneam după un alt business care nu a reușit, o aplicație de slăbit, unde reușisem să generăm venit, însă insuficient cât să ducem proiectul mai departe. Gândul inițial a fost să facem software pentru alte companii, că e simplu și ne pricepem. Apoi am realizat că sunt foarte multe tipuri de soft-uri și ne-am nișat foarte repede, în cateva luni, pe ”MVP to product market fit journey”. Ne-am diferențiat pentru că majoritatea companiilor din piață se concentrează pe ”idea to MVP”, deci la baza piramidei. Noi venim pe următorul nivel al piramidei, când și finanțarea este mult mai bună și cerințele sunt complet diferite. Am testat cu multă trudă, nu era o piață foarte bine conturată. Am pornit remote din prima zi, cofondatorul meu, Cătălin, fiind în Virginia. Cel puțin din acest punct de vedere, când a venit Covid, pentru noi nu fost vreo diferență. Nu ne-am mai întâlnit la teambuilding-uri cum făceam, dar operațiunile au fost absolut complet normale.

Care a fost totuși lecția principală învățată în pandemie? 

Am avut altfel de lecție. În primul rând, ne-a prins pandemia investind foarte agresiv într-un produs propriu destinat pieței de avocați care se ocupă de accidente de mașini și eram ieșiți pe piața din New York. Ne-am trezit cu niște cheltuieli imense și niciun accident pentru că nu se circula. Deși ajunsesem să avem clienți care plătesc, a trebuit să punem punct proiectului la acel moment și să ne centrăm mai mult pe core business. Deci prima lecție a fost să fii atent cum îți disipi efortul între core business și spin offs. Apoi am învățat mult mai multe despre ce apreciau clienții și ce nu apreciau. Am văzut cam toată paleta de reacții în piață de la clienții noștri și am ajuns la niște conversații foarte interesante cu ei, am încercat să înțelegem esența colaborării noastre. O altă lecție este că dacă investești într-o echipă, te va surprinde în mod plăcut. A trebuit să ne despărțim de câțiva colegi și îmi spunea un alt coleg cu experiență în mai multe firme că nu văzuse în viața lui ca lumea să se comporte așa civilizat când pleacă o parte din colegi, când e o situație atât de dureroasă și lucrurile sunt atât de intense la nivel emoțional. Un alt exemplu e când i-am rugat pe colegi să se concentreze pe a identifica orice oportunitate de business la client și am văzut cum de la colega care trimitea facturile până la tipul care scria codul, fiecare a început să vină cu idei. A fost extraordinar, ne-am forțat să decentralizăm mult ideația.

Care este oferta exclusivă pe care o oferi colegilor din RBL?

Pot să promit că dacă cineva are nevoie de consultanță foarte bună care să înțeleagă ce are de construit și apoi să stabilească un mod sănătos de a construi pe bază de tehnologie, se poate baza întotdeauna baza pe noi. Partea aceasta de consultanță este gratuită pentru orice potențial client, cu atât mai mult pentru colegii din RBL și voi concepe un discount în caz ca vreun coleg vrea să apeleze la serviciile noastre.

 

ANDREI ISMAIL DESPRE RBL

Cum arată România în care vrei să trăiască ai tăi copii?  Ce faci sau intenționezi să faci în legătură cu asta?

Cea mai mare sursă de normalitate vine din educație și mindset. Le putem schimba prin puterea exemplului. Gropile din stradă și altele similare se vor rezolva în mod automat de aici. Educația poate să însemne multe. De exemplu, eu ascult podcast-urile Andreei Roșca, sunt o sursă extraordinară de inspirație. Eu văd RBL ca o potențială sursă care emană exemple bune sau împinge inițiative care să ducă la schimbarea mentalității. (23:15) În RBL contribui la proiectul “Educație în sănătate”, care și-a propus să redefinească relația de comunicare dintre doctor și pacient. Subiectul îmi e drag și pentru că soția mea e medic, deci am toate ingredientele.

Ce înseamnă pentru tine să fii lider? Și ce înseamnă să fii împreună, în contextul RBL sau cel personal? 

Să fii lider înseamnă să ai curaj să vorbești despre chestii grele și dureroase. Restul poate să le facă toată lumea. Să ai curajul să le aduci în discuție și să tragi concluzii e cel mai important atribut. Iar împreună înseamnă loialitate, adică să investești în cealaltă persoană într-un fel care duce la o relație pe termen lung, în care accepți diferențele, respecți limitele și ești corect în mod constant față de persoana cealaltă.

Află ce se întâmplă în comunitate

Abonează-te la newsletter