PROFIL DE MEMBRU – Flavius Jakubowicz (JASILL) și plăcerea de a optimiza
Ce ți-ai dori să știe despre tine colegii din RBL?
De mai bine de șapte ani, activitatea mea profesională s-a concentrat în zona contabilității, a consultanței – în special cea fiscală și operațională, dar și a auditului. Împreună cu colegii din super echipa mea, avem răbdare să învățăm afacerile foarte mici despre ce înseamnă să pornești la drum și să conduci primul tău business, dar și să explicăm afacerilor dezvoltate nuanțe economice specifice și să venim cu soluții „bespoke”, adică analizăm cerințele clienților, culegem date și informații, analizăm și propunem o soluție personalizată și o implementăm. În pandemie, am ajutat clienții cu soluții și idei inovative pentru a supraviețui și trece cu bine peste acea perioadă. Suntem un One-Stop-Shop pentru antreprenorii din România, atât cei aflați la început de drum, cât și cei care au nevoie de servicii personalizate. Clienții noștri sunt în principal persoane juridice, care doresc o soluție completă pentru externalizarea serviciilor, inclusiv juridice, prin parteneriatul pe care îl avem cu casa de avocatură VD Law Group. Activăm într-un domeniu nou și provocator din zona tehnologiilor emergente și facem o echipă mixtă interdisciplinară juridic-fiscal, unde acoperim domeniile crypto, blockchain și NFT. Avem o înțelegere vastă a laturii tehnice a acestui business și o armonizăm foarte bine cu partea de consultanță fiscală și juridică.
Sunt un contabil atipic, îmi place ca un client să nu plece de la mine sau de la compania pe care o conduc fără a-i putea prezenta o soluție. De principiu, contabilii sunt foarte rigizi și închiși la anumite idei năstrușnice ale clienților. Noi reușim, de cele mai multe ori, sau încercăm să găsim soluțiile cele mai bune, în așa fel încât clienții noștri să poată să se dezvolte și să fie cu un pas înaintea concurenței sau să fie primii care lansează în piață un produs sau serviciu. Latura mea nonconformistă se reflectă foarte mult și asupra business-ului: sunt un om aflat într-o continuă explorare și o permanentă informare despre cultură, în plan personal, și despre soluții, în plan profesional. Am 33 de ani, sunt căsătorit și sunt mândrul tată al doi copii, sunt gurmand, deci îmi place foarte mult să gătesc și să mănânc, dacă am și o companie plăcută a unui prieten, vinul merge ca acompaniament excelent.
Care este cea mai importantă realizare a ta?
În plan personal, firește că sunt copiii și căsnicia de doisprezece ani. Pe plan profesional, este nivelul la care am reușit să aduc grupul de business JASILL: am creat un business sustenabil, care, prin cultura organizațională implementată și prin managementul ales, ar putea rezista, la un nivel financiar confortabil și fără implicarea mea. Pentru mine, funcționarea business-ului fără mine pe perioade cât mai îndelungate este un indicator extrem de important și dovada că merg într-o direcție bună. Este un real succes, acesta a fost și target-ul meu inițial și este, în continuare. Lucrez ca mecanismul operațional și de business din compania pe care o conduc să funcționeze cât mai mult fără mine, prin șlefuirea unei echipe foarte bune și prin delegarea atribuțiilor către colegii și partenerii cu care am pus bazele grupului, din 2012. Confirmarea lucrurilor bine făcute se traduce prin numărul mare de clienți care vin prin recomandări, fără să facem promovare activă pe piață. Clienții ne sunt recomandați de actualii clienți, de foști clienți sau chiar de foști angajați. Este încă o confirmare că lucrurile merg în direcția bună.
Cum s-a născut ideea afacerii, cum ai construit-o și care este istoricul ei?
În 2007, împlineam 18 ani. De la acea vârstă am avut afaceri cu mici perioade de întreruperi, când am fost angajat, dar cu atitudine de intraprenor. Îmi asumam proiecte, iar veniturile mele erau direct proporționale cu indicatori prestabiliți și veniturile pe care le aduceam în cadrul companiilor respective. Sunt un om pentru care nici cerul nu este limita. Am pornit business-ul în domeniul consultanței financiare, vindeam asigurări de viață și credite. Eram un foarte bun vânzător și cred că această latură a mea m-a ajutat să dezvolt și actualul business la un nivel destul de mare, prin strategii pe care alți contabili nu le-ar fi aplicat. De-a lungul experienței mele de antreprenor, am trecut prin două falimente, poate și din cauza anumitor factori externi și independenți, puse și pe seama lipsei de experiență. Ulterior, mi-au prins foarte bine, astfel că pot oferi clienților consultanța de care au nevoie, pentru că am experimentat. Am trecut prin aceste aventuri pe care ulterior le-am apreciat, chiar dacă nu și pe moment, care mi-au dat posibilitatea să acord consultanță clienților, simțind și trecând foarte bine prin fiecare etapă a unei companii, de la înființare și administrare, până la moartea ei. Soluțiile pe care le-am putut oferi clienților au fost concrete, aplicate și practice – acesta este avantajul meu în activitatea pe care o desfășor. Cel mai mare business pe care l-am avut a fost un broker de asigurări. Am continuat în acest domeniu, coordonând o rețea de vânzări de 350 de oameni în toată țara. Era un business cu 15 puncte de lucru la nivel național. Din păcate, contextul crizei economice și probabil tinerețea mea și lipsa unui partener cu mai mare experiență m-au făcut să nu iau cele mai bune decizii la acel moment. Ulterior m-am aplecat către contabilitate și fiscalitate.
Eu la bază trebuia să fiu arhitect. Am terminat colegiul de arhitectură, dar am spus că nu vreau să „car geanta” unui domn arhitect care ar fi trebuit să fie mentorul meu pentru o perioadă de câțiva ani, până să intru în piață, să îmi fac un renume și să câștig bani. Mi-am dat seama că aș putea face bani mult mai repede din consultanță financiară unde aveam abilitățile necesare și experiență și treptat mi-am dezvoltat latura aceasta de consultanță și de cifre, în condițiile în care eu nu îndrăgeam foarte mult matematica pe timpul liceului. Îmi place foarte mult la contabilitate ceea ce pot să fac cu cifrele – practic vii la mine cu cifrele și prin mecanisme legale de optimizare și ajustare financiară, pot să obțin alte rezultate, în așa fel încât partea interesată să fie mulțumită, fără a afecta integritatea și informația în sine. În 2012, am început business-ul de consultanță financiară în adevăratul sens al cuvântului, cu prima mea companie de consultanță și apoi am trecut treptat și pe partea contabilă, împreună cu alți parteneri. La bază aveam studii de finanțe și nu de contabilitate, dar m-am specializat în domeniul de contabilitate-fiscalitate. În acest moment, compania are și un departament de consultanță fiscală și de afaceri, pe care îl coordonez direct, unde ne implicăm în procese de restructurare și optimizare de afaceri, tocmai pentru că avem în spate acest background foarte bun de afaceri. De exemplu, implementăm efectiv procese de concediere a oamenilor ca un serviciu extern, pentru că de multe ori proprietarii, directorii sau managerii au o oarecare relație emoțională sau personală cu angajații și le este destul de dificil să facă aceste concedieri. Noi acționăm profesionist în executarea acestor servicii, chiar dacă unii ne-ar putea acuza că nu avem suflet, dar în fond, ne îndeplinim mandatul, exact ca și un executor judecătoresc, care și el are o poziție nu tocmai plăcută, în activitatea pe care o desfășoară. Am avut plăcerea să lucrăm cu avocați de renume din România care au făcut restructurări, însă au fost foarte surprinși când au aflat că mergem efectiv și stăm de vorbă cu angajații și le propunem soluții de reconversie profesională sau pachete de beneficii pentru a face disponibilizările.
Care sunt planurile de dezvoltare în zona tehnologiei?
În mod categoric, zona de tehnologie va lua un avânt și mai mare. Tot ce s-a întâmplat în plan internațional din cauza pandemiei a accelerat procesul de digitalizare, atât a companiilor, cât și a sectorului public. Din punctul meu de vedere, în mediul guvernamental este cea mai mare problemă. Dacă anumite guverne din Europa și din lume au acordat o atenție deosebită digitalizării sistemului, trebuie să recunoaștem că România este undeva la coada clasamentului, cu toate că la nivel declarativ lucrurile par a fi altfel. În realitate, mă lovesc de multe instituții ale statului, unde după pandemie funcționarii au revenit la metehnele vechi – de exemplu, de a solicita copii de la diferite documente pe care le au deja în baza de date. Această realitate nu face decât să mă întristeze și să consider că va mai fi de muncă și că va trebui mai întâi schimbată mentalitatea oamenilor care lucrează în instituții, pentru că, de cele mai multe ori, aceștia sunt cei care pun piedici sau fac tot posibilul să se bată pasul pe loc, chiar dacă probabil voința politică este pentru digitalizare, cel puțin la nivel declarativ. Luând feedback din teren, atât de la funcționarul de la ghișeu, cât și de la persoanele din conducerea anumitor instituții publice, mă gândesc că nu se vrea debirocratizare și digitalizare. Nu ar mai fi loc de ”românisme” pentru a rezolva lucruri. Dacă s-ar digitaliza tot sistemul guvernamental și administrativ la capacitatea reală, cred că mai mult de jumătate din angajații de la stat ar trebui să fie puși pe liber. Nimeni nu își va dori așa ceva, pentru că angajații de la stat sunt un electorat foarte bun care poate fi controlat prin anumite măsuri economice. Este dur ceea ce spun, dar din păcate este foarte trist să interacționezi cu o instituție a statului în care funcționarii încearcă să îți pună piedici.
Observăm pe zi ce trece că tehnologia blockchain poate fi folosită și aplicată și în alte domenii decât cel al criptomonedelor. Observăm din ce în ce mai multe instituții, mai ales din industria bancară, din asigurări sau IT, care au început să fundamenteze procese prin această nouă tehnologie. Blockchain poate fi aplicat în multe domenii, până la medicină, construcție de nave spațiale și în mediul guvernamental. Este o tehnologie foarte versatilă și bună din punct de vedere al securității cibernetice.
De când business-ul JASILL a început să meargă din ce în ce mai bine fără mine și am avut mai mult timp liber, am încercat să mă implic în grupuri de lucru și proiecte care puteau să aducă îmbunătățiri în relația dintre stat și mediul de afaceri. Statul sau un om politic nu vor recunoaște că statul nu ar putea funcționa fără mediul privat și persoanele care trăiesc în acel stat. Este o problemă că noi – ca mediu privat și persoane care locuim în această țară – acceptăm să finanțăm aceste găuri negre și mă refer la instituții sau la companii de stat care nu fac decât să mănânce bani, an de an, sunt pe pierdere, iar managementul nu este interesat să producă valoare adăugată și să aibă profit care să finanțeze statul. Companiile cu acționariat majoritar sau minoritar de stat ar putea lejer să producă profit, în așa fel încât aparatul administrativ să fie finanțat măcar parțial din acel profit, iar presiunea pe mediul privat să nu mai fie atât de mare și să nu mai finanțeze cheltuielile, ci investițiile statului. Oamenii decidenți de la stat nu au niciun interes să pună în aplicare propunerile mediului privat. Funcționarul are o gândire total opusă și nu știe care este realitatea din lumea reală din business în care noi trăim și nu știe ce presupune o implementare în concret. Nu este motivat să muncească mai mult când are salariu fix, iar șeful funcționarului nu îi cere un raport de activitate și să îndeplinească un target. Până nu vom schimba paradigma funcționarului de stat, astfel încât salariul să fie corelat cu munca, performanța și rezultatele, vom rămâne în aceeași mocirlă.
Care este modul atipic în care lucrați cu clienții voștri?
Teoretic, este foarte simplu, dar greu de aplicat. Observăm un aflux destul de mare de clienți din zona de IT, comerț electronic și alte business-uri care au legătură cu zona tech sau care implică mai mult sau mai puțin internetul. Marea majoritate a acestor antreprenori sunt oameni cu o gândire aparte, care sunt foarte buni pe domeniul și nișa lor, dar se pierd când ajung la contabilitate, finanțe, management și crearea unor fluxuri operaționale. Ce facem noi este să înțelegem business-urile clienților, mergem la ei în companii să înțelegem fluxurile și core business-ul. Nu suntem acea companie de contabilitate unde, între 1 și 5 ale lunii, trimiți facturile primite și emise și extrasele de cont, iar noi îți trimitem taxele de plată pentru data de 25. Primul lucru pe care îl facem este să analizăm business-ul, să îl înțelegem, venim în companie, facem o radiografie și îți propunem o fluidizare și optimizare de procese. Contabilul nu este cel care îți trimite la sfârșitul lunii ce taxe și impozite ai de plată, ci este alături de avocat și câteodată și de preot, una dintre cele mai importante persoane din viața ta. La contabil, avocat și preot trebuie să vii cu inima deschisă, ca să poată să îți ofere cea mai bună soluție. După ce facem radiografia aceasta a business-ului, venim cu soluții dacă ceva nu merge bine și facem inclusiv implementare. Antreprenorul are un apetit la risc destul de ridicat, iar noi venim să ponderăm acest apetit, încercăm să fim mai precauți și facem recomandări cu privire la investițiile și următorii pași de dezvoltare a afacerii. Ne punem în pielea antreprenorului, ne suflecăm mânecile și punem osul la treabă, cot la cot cu el.