IDEI NOI SI PROIECTE CONCRETE PENTRU ROMANIA PERFORMANTA

PROFIL DE MEMBRU – Oana Lefter (NNC Services) și pragmatismul datelor în marketing


PROFIL DE MEMBRU – Oana Lefter (NNC Services) și pragmatismul datelor în marketing

DESPRE OANA LEFTER

Ce dorești să știe despre tine colegii din RBL?

Îmi doresc să știe că sunt alături de ei. Știu că RBL e o comunitate foarte unită, care se bazează mult pe implicare și ajutor reciproc. Sunt alături de ei, mai ales atunci când au nevoie de o mână de ajutor pentru marketing și vânzări. Știu că multe companii românești au provocări să asigure o creștere constantă, predictibilă și în acest caz marketingul și vânzările au un rol cheie. Am o experiență de aproape 20 de ani în acest domeniu, atât pe piața locală, cât și pe cea globală, lucrând în special cu companii din România care și-au dorit să se extindă pe plan internațional, așa că mă pot aborda oricând simt nevoia unui sfat sau de o mână de ajutor pe strategia lor de creștere.

Care este cea mai de impact realizare a ta?

Suntem o agenție de marketing care s-a fondat în România în 2006 și am reușit să intrăm pe plan internațional cu niște servicii care, surprinzător, sunt achiziționate de companii de tehnologie din afară. Aș zice că cea mai de impact realizare e chiar business-ul acesta pe care l-am dezvoltat împreună cu cele două partenere ale mele. Tocmai am împlinit 15 ani de NNC pe o piață foarte dinamică și trăiesc o satisfacție și personală și de grup. Ne-am făcut un bilanț și am ajutat la creșterea a sute de clienți, companii care au reușit să iasă în afară și la creșterea și bunăstarea a sute de oameni ca angajați. De exemplu, unul dintre clienții noștri, o companie destul de mare, OSF Global, era inițial o companie de outsourcing de software development. Au pornit la drum când am pornit și noi, în 2006. Ei făceau la momentul respectiv toată execuția din România, aveau câteva birouri în România, fondatorul era în Canada și au crescut cot la cot cu noi. Acum au ajuns o multinațională, au achiziționat foarte multe companii de peste tot de prin lume, de la Asia până în America Latină, aș zice că ei sunt studiul de caz cel mai de succes al nostru. De asemenea, contribuția noastră a dus multe produse inovatoare pe piețele externe.

Care sunt valorile tale pe care le trăiești în business-ul pe care l-ai creat cu partenerele tale și în relația cu clienții voștri?

Partea de misiune și valori este o zonă foarte importantă și dragă nouă. Punem mult accent pe asta, mai ales în recrutare și în felul în care lucrăm în echipă. Colaborarea este foarte importantă. Ne place să lucrăm cu oameni care își doresc să pună umărul la o comunitate. Apoi familia este o valoare foarte importantă și e interesant de văzut că inclusiv la nivel de business am reușit să creăm asta. Noi întotdeauna ne spunem ”familia NNC”, avem o retenție de oameni destul de ridicată și s-au creat tot felul de relații dincolo de zona profesională, oameni care au devenit membrii aceleiași familii și în afara biroului. Punem foarte mult accent inclusiv pe timpul personal, încercăm să nu fie afectat de zona profesională. O valoare ușor mai pragmatică este orientarea pe date. Suntem o companie care lucrează foarte mult cu cifre, chiar dacă suntem percepuți a lucra într-un domeniu creativ, bazăm tot ce facem pe cifre, date, lucruri concrete, măsurate și măsurabile. Pe zona aceasta de orientare pragmatică și susținută de date, am avut mai multe situații în ultima perioadă în care am fost nevoiți să ne selectăm clienții și proiectele fix din aceste considerente. Noi avem o abordare consultativă, în general nu facem lucruri unde nu știm că omul o să vadă un return și o să existe niște rezultate. Suntem foarte sinceri, ne facem temele bine la început și le spunem că nu are sens să intre în unele activități dacă nu le pot susține pe termen lung sau dacă nu are un potențial de creștere. Anumite business-uri trebuie să ajungă la o maturitate până pot să susțină un program de marketing pe termen lung.

Cum arată modul ideal de a petrece timpul cu familia?

Suntem o familie tânără cu un copil de 5 ani. De obicei, asta îți stabilește destul de bine timpul în jurul copilului, e la o vârstă la care îi place foarte mult să exploreze, să iasă, la care învață foarte multe și noi, părinții,trebuie să fim acolo, să dăm un exemplu. Suntem în perioada în care ne retrăim copilăria alături de ea, petrecem foarte mult timp în exterior și centrat în jurul copilului, mai ales după anul acesta în care am stat foarte mult cu toții în casă.

Care este întrebarea pe care ți-o adresezi cel mai des?

Ce mai pot învăța? Sau ce mai pot învăța ca să fac lucrurile mai bine? Eu sunt de părere că toată viața învățăm, mai ales când ești într-un domeniu foarte dinamic. Anul trecut ne-a arătat că trebuie să fim pregătiți să ne schimbăm repede perspectiva, să învățăm lucruri noi, că nu le mai putem face așa cum le făceam până acum. Mă întreb mereu cum pot să fiu mai bună, ce a mai apărut nou. Este și specific domeniului meu, în marketing lucrurile sunt foarte dinamice și dacă nu ești acolo tot timpul, chiar și după 20 de ani de experiență, dispus să o iei de la capăt și să înveți de la zero, nu ai cum să rămâi în zonă. De exemplu, ce am învățat mai ales în contextul anului trecut, a fost cum să facem să reușim să creăm niște relații de la distanță și să gestionăm o echipă, proiecte și clienți de la distanță. De multe ori și în special când începi un proiect este o zonă de comunicare foarte intensă, unde ajută să fii față în față. Dar ne-am pus picioarele în apă rece, am învățat cum trebuie să ținem niște meeting-uri bune online, cum trebuie să ne focusăm, cum trebuie să ne respectăm timpul. Am fost la training-uri și am lucrat cu traineri care ne-au ajutat să ne punem mai bine la punct zona aceasta.

 

DESPRE NNC SERVICES

Care este scopul companiei pe care ați fondat-o și o conduceți? Dincolo de a face profit, de ce există compania, care e sensul?

E un sens ales de la început prin specializarea noastră pe zona tehnică. Noi lucrăm cu companii din domenii inovatoare cum sunt IT-ul și tehnologia și unde sunt oameni foarte smart, foarte tehnici, extraordinari, mulți dintre ei spre zona de geniu, dar care de multe ori au provocări în a-și duce ideea în piață. Aici este sensul nostru, adică noi sprijinim profesioniștii și companiile din aceste domenii inovatoare să-și dezvolte și să ducă pe piață soluții care, în cele din urmă, pot face lumea mai bună. Tehnologia este cheia dacă vrem să rezolvăm multe dintre problemele din societate și din lume.

Cum faceți diferit lucrurile față de alte organizații care văd același sens ca și voi?

Unicitatea noastră constă în abordarea disciplinată, bazată pe date a marketing-ului și vânzărilor. Există foarte multe companii care stau foarte bine la capitolul  creativitate și branding, aș zice că ce facem noi diferit este că avem o abordare mai pragmatică. Vedem cât își propune compania să crească în termeni de venit și număr de angajați, cât își permite să investească, ce mai trebuie să atragă și pornim de la aceste cifre. Folosim niște benchmark-uri și framework-uri dezvoltate în timp și demonstrate. Suntem early adopter pe tot ce înseamnă tehnologii de automatizare a proceselor de marketing și de vânzări. În ultima perioadă, observăm o creștere a adopției de tool-uri de marketing automation și la noi în țară, iar noi suntem un promotor și un exemplu prin felul în care utilizăm aceste instrumente cu succes.

La modul foarte concret, ce face compania ta?  

Suntem o companie care face marketing de creștere (growth marketing). Lucrăm cu companii de B2B IT ce își doresc să scaleze business-ul. Suntem ”full stack”, ceea ce înseamnă că acoperim toată plaja de servicii de B2B marketing și vânzări, de la strategie până la execuție de digital marketing pe toate fronturile în online și automatizare a proceselor de marketing cu adopție de tool-uri și maparea proceselor. Acoperim cam tot necesarul de B2B marketing cu precădere pe zona de IT. Pentru toți membrii RBL oferim sesiuni de audit sau consultanță în marketing și vânzări gratuite, cu consultanți seniori. Este un timp valoros de folosit mai ales când antreprenorii analizează ce au făcut, cum sunt vizavi de obiective, ce mai au de făcut, eventual ce trebuie schimbat. Mai oferim discount-uri pe tot ce înseamnă pachete de servicii, de strategie și de automatizare de marketing. E o zonă pe care ne dorim să o susținem foarte mult în România. De asemenea, mai avem o inițiativă de training și coaching pe zona de marketing și vânzări care se cheamă ”B2B Academy”. În toamnă avem un bootcamp de 8 săptămâni despre ”B2B Prospecting”, prospectare care se adresează atât antreprenorilor din companii mici, medii, cât și oamenilor care coordonează zona de vânzări din cadrul companiilor, iar aici oferim un discount semnificativ de 50% pentru toți membrii RBL care vor să participe. Puteți găsi oferta în portalul RBL.

Cum s-a născut ideea de business în mintea voastră? Cum a început parteneriatul?

Este o poveste ușor atipică. Doi dintre partenerii care suntem acum în NNC, am fost angajați care au devenit parteneri pe parcurs, alăturându-ne fondatoarei. În timpul boom-ului foarte mare pe tot ce însemna outsourcing de software development la noi, partenerul și fondatorul inițial, Loredana Niculae, a pornit fix de la ideea că afacerile de tehnologie din estul Europei și cu precădere din România, au nevoie de susținere în a-și împacheta serviciile și prezenta ce fac. Erau oameni foarte tehnici, dar nu aveau dezvoltată partea aceasta de cum traduc în limbaj de business și de beneficiu. Toate cele trei partenere care suntem acum avem un background mixt între tehnic (implicate în companii de tehnologie sau presă de tehnologie) și zona de marketing și comunicare. Ideea principală a fost să creăm un pod prin care companiile de tehnologie pot ajunge la clienții lor cu un mesaj clar și bine definit.

Care a fost cea mai grea decizie pe care ai luat-o în cei 15 ani în cadrul companiei, și care e lecția din spate?

E o decizie întotdeauna grea în zona de marketing – comunicare, unde oamenilor le plac noutatea și varietatea. Lucrurile noi se pot întoarce împotriva ta pentru că apare o lipsă de focus. Cea mai grea decizie apare recurent și este despre pe ce ne focusăm acum, adică ce vindem și de ce au nevoie clienții acum, azi. Suntem și genul de oameni cărora le place varietatea, dar complicat nu este neapărat util și pentru client. Clientul are nevoie de focus. Suntem foarte democratici în procesul de luare a deciziei. Partenerii expun argumente pro și contra, dar întotdeauna plecăm de la feedback-ul clientului, de la ce are clientul nevoie până la urmă și unde primește cea mai mare valoare.  

Cum arată planurile voastre de creștere?

Ne dorim să ajungem compania preferată pentru furnizorii din tehnologie din România și pentru companii din afară. Viitorul nostru arată măreț, spre multinațională care servește în continuare industria de tehnologie worldwide, nu doar local. Avem deja birouri de reprezentare în Polonia și SUA și ne gândim să ne extindem și pe alte piețe.  

 

OANA LEFTER DESPRE RBL

Misiunea RBL este să facem România o țară în care copiii noștri să își dorească să trăiască. Cum vizualizezi tu această țară?

România în care mi-aș dori să crească fiica mea este o țară prosperă, în care calitatea vieții nu este un privilegiu, ci o stare de fapt. Este o țară în care valorile adevărate sunt promovate și cred că aici toți putem să punem umărul în a sprijini zona de educație. Nu în ultimul rând, este o țară în care tinerii – și mai ales cei talentați – își doresc să rămână.

Ce acțiuni ai întreprins sau intenționezi să faci în direcția educației?

Anul trecut am lansat ”B2B Academy”, fix în criză. Noi ofeream servicii de coaching și de învățare într-un mod customizat către clienți, de obicei mai mari, care aveau nevoie să-și antreneze echipele. În pandemie, am avut foarte multe solicitări despre ce și cum să faci când trebuie să te duci în online și să te digitalizezi și atunci am început să facem evenimente în care efectiv ofeream consultanță gratuit. Făceam workshop-uri, se schimbau idei de la o companie la alta, deci am dezvoltat o platformă de învățare. În marketing, întotdeauna ai ceva de învățat și de multe ori poți învăța lucruri interesante de la companii care nu sunt neapărat din nișa sau industria ta. ”B2B Academy” este o platformă deschisă, avem inclusiv alți furnizori care dau din experiența lor ca să îi învețe pe oameni cum să scaleze afacerea.

Un aspect despre care cred că încă nu se vorbește suficient este legat de sănătatea mintală. Mă uitam pe statisticile de la INSP și prevalența cazurilor de sănătate mintală s-a dublat în ultimii 10 ani în România și sunt tentată să cred că statistica acoperă doar jumătate de adevăr și că, în realitate, situația e mult mai gravă. Am început la nivel micro, avem inițiative de sănătate mintală în rândul angajaților noștri și în ecosistemul nostru, susținem activități pe zona aceasta. Cred că trebuie programe mult mai complexe la nivel național și că se poate pleca și din zona de business pentru angajați, dar și mai ales pe zona de tineri și profesori.

Care sunt temele majore la care să fie atenți liderii din business, mai ales legat de trendurile din tehnologie? Ce recomandări ai pentru membri din zona aceasta?

Principala tendință pe domeniul nostru este automatizarea. Cred că orice owner de business, antreprenor sau om care coordonează zona de marketing într-o companie trebuie să fie deschis, în primul rând, să înțeleagă ce înseamnă automatizare, RPA, ce tool-uri trebuie adoptate de fapt și cum să îți regândești procesele în jurul acestor tool-uri. Va fi nevoie de multă educație în această zonă din partea celor care suntem deja în domeniu. Avem un mic decalaj ca țară, dar învățăm repede și de la alții. Mai cred că vor fi multe oportunități pe zona de extindere în afară, se vede cu precădere în tehnologie. Cred că avem o capacitate mult mai mare decât alte țări din regiune, dar și din alte zone, ca să ne adaptăm produsele și să ne ducem cu servicii de calitate pe piețele din vest.

Ce înseamnă să fii lider și ce înseamnă împreună – să fii într-o comunitate cu alți oameni din business?

Termenii se pot defini unul prin celălalt. Cuvântul ”lider” are atât de multe definiții și semnificații, dar e una care mi-a plăcut și a rămas cu mine: șeful îți spune „du-te!” și liderul „hai să mergem!”. Liderul e cel care îi susține pe cei din jur să crească alături de el, folosind în primul rând exemplul personal. Cred că împreună înseamnă înțelegere, susținere reciprocă și un scop comun. Atunci când există un obiectiv foarte clar, de preferință măsurabil sau ușor tangibil, ușor de cuantificat, oamenii vin împreună. Cred că oamenii de afaceri din România au o capacitate fantastică de inovare și de creativitate, sunt oameni foarte smart, ține de o inteligență nativă. Dincolo de partea tehnică și de ceea ce faci tu foarte bine ca produs sau soluție, este important să știi și cum faci să le duci către piață, astfel încât să existe un beneficiu final în comunitate sau în societate.

Află ce se întâmplă în comunitate

Abonează-te la newsletter