IDEI NOI SI PROIECTE CONCRETE PENTRU ROMANIA PERFORMANTA

SuperTeach: „E vital ca profesorii să învețe să lucreze împreună, pentru a transforma școala românească de la firul ierbii”


SuperTeach: „E vital ca profesorii să învețe să lucreze împreună, pentru a transforma școala românească de la firul ierbii”

Anul școlar 2020/2021 a fost unul diferit de tot ceea ce cunoșteam cu toții că însemna școala. A fost o perioadă care a adus provocări atât elevilor, cât și părinților și cadrelor didactice. A fost anul în care profesorii au învățat cot la cot cu elevii, în care au studiat pe cont propriu și au participat la tot felul de cursuri și evenimente online. Au fost mai prezenți în online ca niciodată.

Ultimul an a fost o perioadă atipică și destul de dificilă, nu neapărat din cauza lipsei cunoștințelor digitale ori a deficiențelor organizatorice, la nivelul școlilor, ci din cauza deconectării, a lipsei interacțiunii fizice între elevi, între profesori și elevi și între cadrele didactice. Însă despre importanța acestor conexiuni și interacțiuni între profesori se discută prea puțin în învățământul românesc, deși crearea unei comunități reale a dascălilor este un element de bază pentru creșterea calității educației din România.

Transformarea educației începe din cancelarie

”Interacțiunea personală din clasă nu poate fi înlocuită cu nimic pentru că învățarea nu are loc între gura cuiva și urechea altcuiva, ci între inimi și minți, iar această legătură este greu de realizat prin intermendiul unui ecran. Dar interacțiunea de calitate este foarte importantă, nu numai la clasă, ci și în cancelarie, acolo unde atmosfera trebuie să fie una propice schimbului de idei, colaborării între cadrele didactice, dezvoltării de proiecte comune. Suntem aici să sprijinim profesorii să se conecteze unii cu ceilalți, în cancelaria SuperTeach”, a declarat Felix Tătaru, președintele asociației educaționale SuperTeach, în cadrul unuia dintre numeroasele evenimente organizate de asociație, anul acesta, pentru susținerea profesorilor în noul context sanitar.

”Ne dorim să așezăm profesia de dascăl acolo unde îi este locul în societate, în fruntea celor mai respectate profesii din România și în top 5 opțiuni de carieră. Din punctul nostru de vedere, jobul de dascăl este cel mai important din lume, pentru că profesorii sunt creatori de destine, sunt la baza tuturor celorlalte profesii, la baza evoluției unei societăți. Tocmai despre acest lucru vorbește dezideratul nostru ca asociație – Teachers First – iar profesorii au nevoie să își recapete încrederea în ei, demnitatea și să își înțeleagă rolul uriaș pe care îl au în societate”, a adăugat Tătaru.

Cristina Daniela Bărbosu Ene, facilitator Mentalitate Deschisă în Educație și liderul comunității SuperTeach Vrancea, a punctat, la rândul ei, în cadrul evenimentului SuperTeach organizat la Panciu (Vrancea), în luna iunie a.c., despre faptul că profesorii din România au nevoie de activități interactive în care să colaboreze unii cu ceilalți.

”Ne dorim să organizăm cât mai multe workshop-uri offline cu profesorii din Vrancea, deoarece unul dintre cele mai întâlnite feedback-uri primite de la cadrele didactice a subliniat nevoia de activități interactive între profesori, ceea ce arată că își doresc să colaboreze și sunt dornici să învețe unii de la ceilalți”, a subliniat profesoara.

Totodată, elevii participanți la conferințele organizației educaționale, câțiva dintre ei – proaspăt întorși în școlile din România, după cinci ani de educație în Marea Britanie – copii de clasa a VII-a, respectiv a VIII-a au povestit dascălilor despre experiențele lor din școala britanică, unde “se pune accent mai mult pe activitățile practice și mai puțin pe teorie”. Cum arată școala ideală pentru ei? Ca fiind școala unde mediul este calm și prietenos, unde aceștia se simt în siguranță, în care se fac multe activități practice, iar profesorii sunt nonconformiști în stilul de predare și le acordă mare atenție, pentru că nu toți înțeleg și învață la fel de repede.

Profesorii, responsabili pentru generațiile viitoare

”Este nevoie de transformarea educației deoarece trebuie să ne aliniem schimbărilor din societate”, consideră și Loreta Gherghinoiu, directorul școlii gimnaziale Movilița, precizând că sistemul de învățământ românesc are nevoie de mai multă prospețime, de inovație, de comunicare deschisă și de digitalizare. “Avem nevoie să simțim că elevul este partea esențială în toată această ecuație, că este parte activă în procesul instructiv-educativ și că iubeşte şcoala”.

Ce poate face fiecare școală și fiecare profesor pentru creșterea calității educației? Școală este responsabilă pentru părticica ei din sistem. În tiparele existente, profesorii trebuie să încercăm să facă tot ce le stă în putere pentru a scoate generații pregătite pentru lumea de mâine. Oameni echilibrați din punct de vedere psihologic, responsabili, implicați social, empatici şi cu un fond valoric ce le poate asigura adaptabilitatea în viitor, susține directorul de școală.

Nu în ultimul rând, Felix Pătrășcanu, cofondator SuperTeach, este de părere că implicarea antreprenorilor în dezvoltarea educației este necesară în progresul învățământului autohton. Pentru o economie performantă și o societate sănătoasă, cheia o reprezintă educația. “Ce produce educația din România? Adulți, oameni care trebuie să fie foarte bine pregătiți pentru meseriile viitorului. Profesorii pregătesc acești oameni și atunci este nevoie să lucrăm cu profesorii, să îi sprijinim să își transforme mentalitatea, să crească valoarea școlii, să coboare de pe piedestal și să interacționeze real cu copiii, să îi învețe comportamente, valori, moduri de a lucra împreună și de a avea încredere unii în ceilalți.”

Mai multe detalii, despre ce presupune proiectul SuperTeach, precum și despre misiunea lui, pot fi regăsite pe site-ul oficial și pe pagina de Facebook a asociației. Profesorii pot găsi resurse utile și pe grupul de Facebook SuperTeach.

Află ce se întâmplă în comunitate

Abonează-te la newsletter